Okład z rozchodnika ostrego na przebarwienia

Ostatnio rozmyślałam nad tym co wybieliłoby moje blizny na nogach, jak to przystało na osobę niezbyt ostrożną nabijam siniaki i małe ranki bardzo często i pomimo moje drobnej postury czasami zachowuję się jak słoń w składzie porcelany. Na pomoc przyszło do mnie rozwiązanie w postaci okładów z rozchodnika ostrego.






Rozchodnik ostry należy do rodziny gruboszowatych,  Występuje w stanie dzikim w północnej Afryce, zachodniej Azji, na Kaukazie, Syberii oraz w Europie. W Polsce jest rozpowszechniony na całym niżu, rzadszy na pogórzu Sudetów i Karpat. Jest także uprawiany jako roślina ozdobna.


Surowie zielarski: ziele
Składniki aktywne: alkaloidy jak sedamina; flawonoidy: rutyna; kwasy organiczne, substancje śluzowe, garbniki.
Działanie: zmniejsza nadciśnienie, stosuje się w leczeniu miażdzyćy.
Leczenie rozchodnikiem najlepiej skonsultować z lekarzem. Przedawkowany wywołuje zatrucia (szum w uszach, duszności, ból głowy, podrażnienie przewodu pokarmowego i nerek).
Zbiór i suszenia: zbiera się na początku kwitnienia w miejscach przycienionych. Rozkłada się cienką warstwę,

Rozchodnik można stosować w następujących postaciach:

Napar Infusum Herbae Sedi: 5 surowca na szklankę wrzątku, parzyć pod przykryciem 30 minut, przecedzić. Pić 2 razy dziennie po ½ szklanki.

NalewkaTinctura Sedi 1:3: 2 razy dziennie po 5 ml.
Sproszkowane ziele – Pulvis Sedi acri: 1-1,5 g 3 razy dziennie. Przedawkowany wywołuje zatrucia (szum w uszach, duszności, ból głowy, podrażnienie przewodu pokarmowego i nerek).

Macerat ze świeżego ziela rozchodnika działa wybielająco na skórę (usuwa przebarwienia, piegi) i rozmiękczająco na zrogowaciały naskórek. 

Świeże ziele rozchodnika ostrego zmiksowałam  za pomocą blendera i dodałam trochę wody. Namoczyłam wacik i przyłożyłam na blizny.


Co do efektów muszę trochę poczekać, ze względu na alkaloidy, nie chcę zbyt często go stosować.

Oczywiście istnieje całe mnóstwo ziółek, warzyw które mają działanie odbarwiające i wybielające przebarwienia, piegi, blizny np.:
  • kwiaty czarnego bzu,
  • pietruszka,
  • sok z cytryny,
  • ocet jabłkowy,
  • ogórek,
  • chaber bławatek
Czy znacie inne ziółka, które mają działanie odbarwiające?
 
Źródło wiedzy: rozanski.li

Komentarze